Op de fiets en gaan..! - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Myrthe Mosk - WaarBenJij.nu Op de fiets en gaan..! - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Myrthe Mosk - WaarBenJij.nu

Op de fiets en gaan..!

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

08 Februari 2015 | Denemarken, Roskilde

Milou en ik wilden graag de omgeving van Roskilde zien dus hebben we de fiets gepakt en zijn gewoon random gaan fietsen... En als je dat doet dan kom je toch de leukste dingen tegen!

We begonnen bij school (ofcourse) en zijn richting het centrum van Roskilde gefietst (dat hadden we al eerder gezien dus we zijn niet gaan statten ofzo)
Na een paar rotondes zagen we een prachtig klein meertje die bevroren was. Eromheen stond wat riet en daarachter een bergje/heuvel (in Nederlandse begrippen haha wij zijn echt geen heuvels gewend) Fotootje maken natuurlijk!

Na nog wat rotondes want die schijnen ze heel goed te kennen hier in Denemarken gingen we maar een keer links. Ondertussen zijn we al heel wat heuveltjes op en neer geweest. (wij prefereren het toch meer als we weer naar beneden gaan..)
Toen we weer eens een keer een heuveltje naar beneden gingen (jeeej!) zagen we een ingang van een parkje, daar moeten we in !!
En jahoor Myrthe en Milou zagen weer wat prachtigs. Dit keer was het een boom, maar niet zomaar een boom... hij zat vol SPENEN!!
!!! it looked beautiful !!!
Een voorbijganster was zo aardig om te vertellen waarom de spenen in die boom hingen. Het was een soort traditie. Er zat een kindergarten vlak bij de boom. Wanneer de kinderen groot genoeg waren om geen speen meer te hoeven gebruiken hingen ze hem in de boom. De kinderen zeggen daarmee dus vaarwel tegen hun speen en hallo tegen de grote wereld zonder een speentje.

Na dit wonderlijke verhaal fietsten Milou en Myrthe verder over de hoge heuvels. Eenmaal op een erg grote heuvel zagen ze een meer. Die moeten we zien dachten ze en fietsten gauw over nog meer heuvels en wegen om daar te komen! Jeej het tweede ijzelmeer is gevonden!! Het is een heel groot meer en aan de rechterkant konden ze een haven zien. Dan gaan we die ook bekijken! En snel fietsten ze om het meer heen door een park (waar ze eigenlijk niet mochten fietsen maar alleen lopen.. Wij zijn toeristen dus wij doen alsof we dom zijn!)

Toen ze uit het park kwamen zagen ze een man het water filmen. Waarom doet hij dat? dachten ze en daarbij keken ze naar het water. Er waren stukjes bevroren! In het eerste deel van het water wat ongeveer 4 tot 5 meter besloeg lagen allemaal stukjes bevroren water wat op en neer bewoog. Na de 4/5 meter was het water van het meer gewoon water. Wat mooi! En het glinstert!

Ze reden een stukje verder zodat ze ook de haven konden zien. Toen ze dichterbij kwamen zagen ze dat het Viking museum daar was! Verder was de haven niet zo interessant.. :( maar er lagen wel een paar heel oude roeibootjes die je kon bekijken. (vast van de Vikingen geweest)

De straat richting de stad was wel weer mooi. Er stonden huisjes met allemaal verschillende kleuren. Sommige hadden hun hout in de muur een andere kleur gegeven dan de muur zelf. Dat is prachtig!!
Ook konden ze van daar heel mooi de kerk bekijken die ze dinsdag al van binnen hebben bekeken (zie foto's)
In die kerk worden sinds de 15e eeuw de koninklijke families begraven. En het is een van de oudste uit baksteen gemaakte kathedraal vanuit de romeinsetijd. Door de jaren heen zijn verschillende uitbreidingen gedaan bij de kerk.

Na deze barre tocht dachten de meiden, Hmm we moeten ook nog wat fruit hebben voor naar school en water zonder kalk erin. Dus op naar de LIDL ! Vanuit daar is het een klein stukje fietsen om weer veilig thuis aan te komen. Wat een gezellig en mooi tripje was dat!

In de avond lekker gezellig gekookt en met ze alle aan de grote tafel gezeten. We vonden nog wat windlichtjes en waxinelichtjes en twee grote kaarsen dus konden we de gezamenlijke keuken wat sfeer geven. Die hebben Mary Nele en Myrthe trouwens zaterdag een onderhoudsbeurtje gegeven na het feestje van vrijdag. (Ja het was hard nodig! de vliegen vlogen in het rond maar nu gelukkig niet meer!)

Nog even een filmpje gekeken en hup te bed want morgen weer een dagje vol Drama..!! (...nee niet echte drama maar een drama les)

Dikke Doei !

• 08 Februari 2015 - 22:46

Margriet:

Hoi Myrthe.
    Leuk om op de fiets de omgeving te verkennen, dan zie je toch meestal heel veel. Is het koud daar?
    Ik blijf je volgen hoor, gezellig om je verhalen te lezen.
    Lieve groet, Margriet

• 09 Februari 2015 - 17:30

Marco:

Leuk hoor, mooie foto's.

• 10 Februari 2015 - 09:19

Valerie:

Heey Myrthe!

Wat leuk om al die verhalen de lezen zeg!
    Blijf schrijven hoor dan missen we niks van je avontuur!.
    Ik merk dat je het super naar je zin heb!

Geniet er lekker van!
    x Val

• 10 Februari 2015 - 19:56

Karin & Ruud:

Myrthe, wat kun jij leuk schrijven zeg en wat een mooie foto's... die spenenboom, het mooie meer en de kerk, prachtig. De kamer ziet er ook leuk uit, heb je het niet koud 's nachts? Hier is de winter weer over, geen Elfstedentocht zucht. Afgelopen zaterdag naar Daniel & Daphne geweest voor hun verjaardag en ze hadden lekkere paprikasoep gemaakt (mocht het recept niet hebben!) Het ga je goed meissie, dikke kusz van ons.

• 20 Februari 2015 - 16:01

Sophie:

Hahaha Myrt, wat kan jij mooi over jezelf in de derde persoon praten zeg!Erg leuk om te lezen, oma is ook zeer enthousiast (vandaar dat ik nu ook deze site weet te vinden, want ik had natuurlijk weer gemist wat die was..)
    Heeeeel veel plezier nog en ik ben benieuwd naar je komende avonturen (:
    Lieeeeeefs Sophie (en kusjes van oma, daar ben ik op het moment namelijk)

• 09 Maart 2015 - 12:39

Mldemaopaomass S:

Opaen o
    mahallo myrthe leuk ddat verhaaltje we hebben maar eenn gezien dikkekus opa oma doei